Måndag

Oj oj säger jag bara...jag är så TRÖTT. Satt och halvsov hela dagen på jobbet (var backup så jag hade lov att göra det). Det enda vettiga jag gjorde var att städa lite och hänga tvätt. På vägen hem hämtade jag ut mina fina tallrikar från bussgods. De var i jättefint skick fast något mer blekta än de jag hade innan, antagligen är de tvättade i maskin och det är ju inte de som är från fjällstugan.

Sigge och jag har oxå hunnit med vår miniträningsrunda. Det är perfekt, bara runt fotbollsplanen på innergården. Sigge hinner kissa och vi hinner öva tre minikorta moment. Idag övade jag på "apport"-kommando, läggande och ställande. Sigge har ju lärt sig att ta dummies/apportbockar på kommandot varsågod. Dessutom är han inte alls van vid att han själv ska sträcka sig fram och greppa, jag har ju snarare stoppat in dummien i munnen på honom. Detta håller vi nu av två skäl på att lära om. Det första skälet är apporteringsmomentet i lydnadsklass ett när man ska hålla apportbocken framför hunden och den ska greppa den på kommando. Det andra skälet är att jag helt enkelt vill ha ett kommando när han greppar något på kommando, från min hand eller från marken. Det har jag tänkt mej ska komma till nytta nu när vi ska träna på vilthanteringen.

Det gick superlätt att träna in "apport", tre veckors sjukvila och en dummie fixar allt! =) Han greppade så glatt så...(med betoning på glatt!) Det är bara att fortsätta i samma stil och sen utöka till apportbocken. Läggandena gick oxå bra, fast han är inte redo att göra det vid sidan ännu. Ställandena verkar ha sjunkit in ännu lite mer för nu stannar han snabbt som attan spontant och jag kan smyyyga in kommandot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback