Ananaspaj

Okej, den blev jättegod så här är det utlovade receptet:

Pajdeg:
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 ägg
2 dl crème fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 burk krossad ananas

Blanda smör och socker med elvisp och tillsätt sedan mjöl och bakpulver och kör sedan med elvispen till allt är smulor. Arbeta ihop smulorna till en klump och tryck ut den i en pajform. Ställ formen i kylen.

Låt ananasen rinna av i ett durkslag. Sedan blandas alla ingredienser till fyllningen och den hälls i formen. Grädda i drygt 20 minuter i 200 grader. Idag använde jag mej av nästan en hel "medelstor" burk ananas, men jag tror att en liten blir lagom. Dessutom tror jag det blir godare med lite mer fyllning (för det är ju den som är smaskigast).

Servera ljummen (eller kall) med förslagsvis vaniljvisp och kanske lite färska hallon. Mums!!!

Vi fick en liknande paj på personalmötet häromveckan, jag vet inte om det är exakt samma men den var lika god i alla fall! Muuuums!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback