Skogstur..

Ja jag hörde på radion när jag åkte hem att man inte skulle vara i skogen, men större delen av tiden var vi faktiskt på en äng! ;)

Jag och Sanna bestämde att det var dax för lite mer jaktlydnad och apportering och Sigge och jag begav oss till Sanna där vi fick åka med till deras nya superbraiga "hemliga" ställe!! ;)

Sigge var helt tossig när han kom ur bilen, hittade en pinne att gnaga frenetiskt på och rusade runt och var allmänt sprallig.  På väg till träningsplatsen fick han gå fot, först i koppel och sen lös. Det går ju bättre än förut men han var så laddad att han hyp hoppade upp och ner på stället. Därför fick han börja med ett fritt sök. Finns inget som dämpar en något rundhylt Sigge så bra som att leta dummies!

Sju dummies utspridda på ett område med äng och sly. Till höger var det avgränsat med en mur och till vänster med skog. Duktiga Sigge satt kvar lååååångt borta när jag la ut dummies och hade inte flyttat sig nånting!! Han sprang ut bra på djupet och jag försökte tänka på att skicka honom lite mer engagerat och tydligt. När han kom in med dummiesarna berömde jag och för att slippa uggletendenserna när han inte vill släppa höll jag vänsterhanden på hans vänstersida så han inte kunde helt enkelt. Då gick avlämningarna bra! Han kommer in och sätter sig (eller bara står) på min vänstra sida och är redo för nästa uppdrag. Sökte av jättefint och gav inte upp. Ibland frågar han om hjälp men jag försöker att bara avvakta, peppar lite om det behövs eller går några steg.

Sigge blev ganska trött, kondisen är inte den bästa nu när vi inte tränat så mycket och dessutom så har de där förargliga kilona runt "midjan" kommit tillbax när han var på semester i Skoglunda. Till slut hittade han alla, lustigt nog är det nästan jämt den röda dummien som är svårast att hitta, fast den låg väldigt lätt till. Tror hundar har svårt att se rött.

Därefter var det dags för vila och vattenpaus. Sigge fick kommandot stanna kvar och för att "kolla honom" la jag kopplet framför så jag skulle se om han flyttat sig. Under tiden fick Zombie prova på linjetag. Busiga bebbar tänkte nog Sigge för han satte sig upp och tittade förvånat på Zombie som skuttade runt med både korv och tallrik! :) Sigge fick prova på samma linjetagsövning som sist (ja det är läänge sen nu....jag vet).

La ut tre dummies en bit bort och skickade honom rakt ut. Första gången hade han superfart och sprang förbi dummiesarna och blev lite vilse faktiskt, men han hittade en till slut och kom in. Andra skicket (på samma plats) gick perfekt. Tredje skicket backade jag nåra meter och det gick oxå bra. La ut en andra gång och nu kunde jag backa några meter mellan varje. Sigge skötte sig bra. Han blir lite förvirrad ibland och tycks fundera över om han verkligen ska ta in bara den han har när han ser fler men jag tror faktiskt inte han bytte nån gång. Det får vi jobba på!!

Sen provade vi lite stadgeträning. Zombie fick hjälp av matte och Sigge satt ensam. Jag stod framför och kastade dummies. Först lite försiktigt och sen närmre. Båda hundarna skötte sig jättebra så Sigge fick faktiskt hämta in en när jag kastat alla.

Håller oxå på att jobba in att säga Sigges namn före kommandona..Sigge ser väldigt rolig ut när jag säger något, men det inte riktigt är det vanliga för han tänker springa men så kommer han på att nej, det var ju inte rätt och lixom rycker tillbax. Men jag ska väl vara stolt för det betyder ju att han är en lyhörd och lydig hund! :) Jag försöker lixom smyga in "Sigge" lite före kommandot nu..vi får se hur det går. Kanske nån har nån bättre idé!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback