Rapport och komihåg från dagens träning hos Birdhunters

Ja idag åkte vi ut till Birdhunters marker för att träna lite med Marina. Sanna var oxå med för att titta på och få lite inspiration. Jag var ganska spänd på att se hur Sigge skulle sköta sig efter gårdagens framsteg med fotgåendet. Sigge var ganska spänd på vad Marina hade i sin väska och tyckte hon var en allmänt spännande person för han stirrade på henne hela tiden när vi pratade lite om mål och vad vi kunde och så!

Sen gick vi ut på fältet (kan inte förstå hur fint det är därute...verkligen idylliskt med en liten å som blir till en damm och härliga hagar med stenrösen o skogsdungar...) och M gjorde iordning ett närsök i ett stenröse. Hon gick runt och gömde minidummies och låtsasgömde oxå på många ställen. Det ska vara lite lurigt för hunden att hitta dem. Sen gick Sigge och jag fram och jag skickade honom med kommandot "sök" och visade lite med handen att han skulle söka här nära. När han sökte i området sa jag "sööööök söööök" med lugn röst och när han försvann ut ur området sa jag inget alls. Hemma ska vi träna in pipsignal oxå, den ska vara typ "tututututututututu". Hon tyckte han jobbade på bra men det märks att han är van vid lite "för lätt" jobb. Såna övningar ska vi göra massor.


122621-68

Fokuserad matte med fokuserad Sigge som går fot, rekordbra för att vara han faktiskt!


Sen tränade vi på "Ut"-kommando och stoppsignal. Jag gick med Sigge i fotkommando och när jag stannade blåste jag en stoppsignal samtidigt som jag gjorde ett sittecken åt Sigge med min höger hand. (handflatan mot honom/neråt ganska snabbt). Ställde ut en dummie bakom oss och gick vidare några meter. Stoppsignal och stanna igen, lämnade Sigge där, gick några meter till och stannade sedan och vände mig om. Där gjorde jag Ut-kommando (Sa Sigge - ut och hade armarna över huvudet o "viftade" framåt) och när Sigge drog iväg sa jag "Ja!" som för att visa att han gjorde rätt. Vi upprepade några gånger och avslutade med att kalla in istället för att skicka ut och gjorde istället ett linjetag.

122621-70

Åsså ut o hämta dummien, full fart!!

Vi måste jobba på avlämningarna. Det är bättre att han kommer och lämnar av rakt framför än att han springer runt mej. Det går snabbare och jag har bättre koll på honom. Dessutom blir det bättre med att dom bjuder upp viltet eller dummien. Då blir vi förhoppningsvis av med hans ovana att trixa med huvudet. Vi ska testa lite inomhus med att byta med godis oxå och se om trixandet försvinner.

122621-71

Inte så himla lätt faktiskt. Massor att hålla reda på! Vi lyssnar och lär!

Efter detta testade vi några markeringar. Marina kastade en markering en bit bort från oss och direkt när hon kastat gick vi fot ifrån det hållet. Där visade sig mitt problem med fotgåendet igen. Han ville inte alls gå iväg utan bara sticka och hämta dummien så han följde högst ovilligt med och tramsade. Det fick vi göra flera gånger. Dessutom försökte han lämna av till Marina och inte till mej. För att komma undan det ska jag blåsa inkallningssignal så fort han tagit dummien och säga till honom ordentligt om han försöker gå till någon annan. (Han försökte med samma trix en gång vid närsöket oxå). Sista gången fick han inte springa förrän han verkligen gick ordentligt.

Just ja, höll på att glömma. M sköt av ett skott oxå och Sigge verkade inte det minsta berörd av det. Viftade bara glatt på svansen när hon kom tillbaka och undrade vad för kul vi nu skulle hitta på! Skönt!!

Det fick räcka sen för Sigge och Marina tränade sin söta labbetik Dottie som är 10 månader lite grann. Snabb som en liten vessla är hon! Jag kastade tre markeringar åt dem och sen ställde jag ut en dummie på samma ställe och de gjorde ett linjetag.

Efter det gick vi en sväng med alla hundarna i skogen. Härligt o se allihop, lika men ändå helt olika! Det var Sigge, Zombie och Marinas Dottie, Happy och Fanny. Sigge busade lite med både Fanny och Dottie men snart fann Zombie och Dottie varandra och lekte hur bra som helst!! De är ju precis jämnåriga! Sigge skötte sig hur bra som helst, var inga otydligheter där i språket och det var så SKÖNT att se honom umgås med andra hundar lite igen på ett vettigt sätt!! Med det här gänget var det inte så mycket brottning utan mer springlekar. :)

Rätt som det var hade en smal pinne fastnat i Sigges mun. Läbbigt för den stack rak ut ur munnen och han fick inte bort den. Antagligen hade han råkat sticka ner huvudet  mot den och den fastnat i svalget eller i en tand. Den lossade av sig själv men Sigge kom till mej och kände sig väldigt emlig en liten stund. Han glömde det snabbt igen.

Väl i bilen somnade Sigge som en stock och nu har han bara legat hela eftermiddagen heeeelt stilla. Tagit både på huvud och kropp kan jag tänka att träna två dagar i rad och dessutom träffa nya hundar. Är lite orolig för att han har ont efter pinnen för han har betett sig liite annorlunda men det är säkert bara hönsmattefasoner...

122621-69
Du å ja! De andra springer som tokar!

Nu har vi fått massor av bra tips och övningar så det är bara att jobba på och se fram emot träningarna som drar igång i mars och träningsdagar i april!! Målet är jaktprov till hösten, men vi får se hur det går! :)

Tusen tack för idag!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback