Lyckad vinterträning!

Imorgon ska vi ut till Birdhunters och träna så jag tänkte att vi gjorde bäst i att kolla läget på apporteringsfronten innan. Johanna och jag hade pratat om en promenad idag så vi bestämde raskt att vi skulle bege oss till Sanna i Smedby och sen vidare till vårt nya superställe för träning av olika slag!!

Sigge fattade såklart att nåt skoj var på g när ryggsäcken packades med dummies och skogskläderna åkte på. Helt hysteriskt är rätta uttrycket! Han skuttade ut på gården och när Johanna kom i bilen och började vända runt visste han inte till sig i glädjen och sprang runt bilen. Fick en uppläxning där han stod på andra sidan bilen så stackars Johanna trodde att HON fick skäll..Sorry gumman! ;)

Nåväl, iväg till Smedby och Sanna och där visade Sigge ännu mer att han var på trycket varav jag surnade till och satte ett raskt stopp för eländet. En förvånad Sigge damp i backen, blev uppläxad och hamnade sedan "på skampålen" (fastsatt i staketet) där han skamset satt och tittade på oss när vi pratade. Vi blev sams och sen fick han åka i hundburen i Sannas bil medan jag åkte med Johanna. En nu ännu mer förvånad Sigge tittade på mej genom rutan, undrar om han trodde att jag övergav honom?

Väl framme i skogen började vi med att låta hundarna gå fint fram till vår träningsäng. Zombie lyckades både halka ur greppet och dra sönder kopplet så det blev lite extra miljöträning för Viggo och Sigge på vägen vilket de skötte finfint! Det är tur för Zombie att han är så söt när han busar så dant med sin matte! ;)
Sigge och jag kom fram lite före de andra så jag platsade Sigge och gick iväg för att hitta en bra plats för ett fritt sök. Hann kolla av så de andra inte gått vilse innan jag hittade en bra plats i en skogsbrynet på andra sidan ängen där att han inte skulle se att jag kastade ut dummies. Sigge fick sitta en bra stund och han hade inte rört sig en millimeter fastän jag varit långt borta utom synhåll och Sanna och Zombie kommit fram till ängen. Duktiga Sigge!!

Vi började med lite mer fotträning, och idag försökte jag vara ännu lite mer sträng på att han skulle gå fint och jag tycker faktiskt det går mycket bättre! Vi har ju faktiskt jobbat på det ett tag nu.. Det fria söket gick hyfsat, men det verkar som att Sigge gärna vill kolla av området och så innan han börjar komma in med dummies. Vet inte om det är så bra, men jag kallade in honom på en gång han greppat den första dummien så han inte ska lära sig att driva runt. Nån gång bytte han oxå dummie och när han tagit den lilla vita så fortsatte han söka. Tänkte han ta in två på en gång? Nåja, det var ju inte så bra det...men det är ju iaf bra att ha identifierat några problem som man kan jobba vidare på. Positivt är att han jobbar bra på djupet och bredden, det gjorde han inte förut. Dessutom kan jag styra lite mer åt vilket håll jag vill att han ska söka när jag skickar honom! Han hittade alla dummies självständigt, idag var det bara sex för jag hittade inte alla när jag packade..får väl köpa några fler...

Efter denna ansträngning tyckte Sigge han var värd lite snörullning, och sen jobbade vi lite på linjetag. Jag tror faktiskt han börjar haja dom, men det är liiite krångligt att jag börjat säga namnet innan kommandot..hmmm..Vi gjorde som sist, jag kastade ut tre på samma ställe och han hämtade in en i taget och vi backade några meter mellan gångerna. Måste tänka på att visa tecknet med handen tydligt och "sikta framåt" lixom...fast inte vifta med handen! Jag vet!

Avlämningarna funkar hyfsat. Jag fuskar mej för tillfället förbi problemet med att han viftar med huvudet genom att helt enkelt hålla vänsterhanden på hans vänsterkind och ta med högerhanden. Han släpper villigt på kommando, men jag vill såklart att han ska lämna av mer villigt..får fråga imorrn hur vi ska jobba vidare.

Efter det var det dags för lite mer träning av stadgan och Sigge gick fot medan jag kastade dummies framför oss och ut mot sidorna. Det gick superbra och Sigge fick hämta den sista i sista omgången. Efter det blev det en liten platsliggning (ja det blir att man blandar grenar lite när ens träningskompisar gör andra grejer!) Viggos matte stod framför honom medan jag gjorde det lite svårare för Sigge och gömde mej. Det klarade han supergalant och han reste sig heller inte när jag kom tillbax till hans sida. Det är annars det stora problemet med platsliggningen. Jag försöker träna bort det genom att komma in i som en båge och smyga intill honom med ett sidsteg sista biten. Funkar bra det!

Johanna fick sedan agera störning och kasta dummies när vi tränade på ÄNNU mera fotgång. Hon kastade riktiga retisar för Sigge, mitt framför nosen på honom och sådana där roliga framåt och Sigge ville gärna ta dom men höll sig i skinnet och gick fint fot! En gång kastade Johanna bara för nära...rakt in i Sigges mun!!! Ops...ett snabbt nej från matte och Sigge lät den vara och vi kunde gå vidare. Eftersom han skötte sig superduper fick han även där avsluta med att ta den sista. Är det smart eller dumt att belöna så? Stadgan i fotgåendet (kan man säga så?) är SÅ mycket bättre än sist vi var ute och tränade hos Birdhunters, känns som att vi kommit en lång bit framåt!

Sen var vi trötta och gick tillbax till skogsbrynet och småkillarna tränade lite med Sigges matte som retning. Jag höll ett godisfat och vi tränade på "nej" och att fånga hundarnas uppmärksamhet sen. Det gick toppen och en avundsjuk Sigge fick oxå testa sen. Han lyckades sno åt sig en godis den rackaren men sen gick det bra!

Jag är SÅ nöjd med Sigge idag. Han har skött sig jättebra och stannat kvar på plats när jag sagt åt honom. När jag säger åt honom att stanna så GÖR han det, även fast jag kanske jobbar med andra hundar eller håller på med godis eller dummies. Duktiga vovve!! Även om de andra sprungit fram till honom så har han hållt sig i skinnet. Zombie sprang fram en gång och  hoppade på Sigge som i en "kram" men Sigge morrade bara ifrån, visade tänderna och visade att han inte ville bli störd under kommando och sen var det bra. Viggo och Zombie lyckades ta sig ett ärevarv (eller några stycken) på ängen..dom är så goa dom där busungarna!! Sigge har vant sig vid att han inte ska hänga på i leken vilket är skönt!!

Ja, vi får se hur det går imorgon, men vi har anmält oss till två kursdagar i vår hos Birdhunters för Birgitta Staflund-Wiberg så nu känns det som att vi är på väg framåt!! Hurra vad skoj!!

Ps. Om du är sugen på att delta i en kursdag, kolla in på Birdhunters hemsida!  


122621-67


Pilutta dig matte, verkar Sigge tänka när han ligger och räcker ut tungan åt mej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback