Walkup-träning i Trekanten

Idag for vi ut till Sven och Marina för lite duvning i walkupträning. På linjen gick Sigge och jag, Sven med Yippie, Marina med Dottie, en flatte och två labbar. Alla hundar var förväntansfulla i början, inte minst Sigge som såg jättesnopen ut när jag gick och hämtade en droppad dummie och han fick sitta kvar.

Vi gick fram och tillbaka på ett led över ängen och det droppades dummies bakom oss men inte en enda en fick vovvarna hämta. Mattarna/husse fick gå och hämta dem istället och hunden träna på att stanna kvar. Vi provade oxå att lämna alla hundarna samtidigt, och det avlossades även skott. Sigge hajade till lite av smällen men reagerade inte för övrigt. Tror han redan förknippat pangandet med sina storfavoriter Marina och Sven vilket ju betyder att det är skojigheter på gång!

Jag måste faktiskt säga att Sigge skärpt sig massor sen första gången vi var därute! Tack vare att poletten trillat ner vad gäller fotgåendet så tror jag vi får massor på köpet. När han inte längre behöver bry sig om att streta och dra och hoppa hit och dit stressar han inte upp sig och har tid att lyssna på sin matte. Vi övade lite kontakt när de andra gick slalom mellan ekipagen. Sigge är inte så mycket för att ha ögonkontakt under gången, men det verkar vara ett släktdrag. Han har ju koll på mej ändå, så jag tänker inte bråka massor för att få upp hans blick. Är ju på ett sätt en bra egenskap, för han missar ju inget som faller på så vis.

Efter vi var klara med walkupträningen visade jag Marina hur jag jobbat med avlämningarna med klicker och fick goda råd om hur vi kan fortsätta för att få snygga avlämningar. Jag ska kalla in, hålla klaffen ;) och säga till honom när han viker av linjen in mot mej. O tänka sej..de funka!! ;) Jag tror ändå jag ska fortsätta lite med att klickerträna honom inne och även ute (i ordnade situationer), och sen i "vanliga" apporteringen vara lite hårdare mot honom. Inget mer rull o fjams o turer utan raka vägen in är det som gäller! Jag är ju väldigt glad över att han lämnar ifrån sig dummiesarna villigt nu, men flamsandet vill jag bli av med!

Efteråt vankades korvgrillning runt elden, mysigt tyckte både vi o hunden Tootsie som kollade läget både här och där!  :) En riktig sötnos var hon! Några andra sötnosar var ju valparna Tilda och Sava, snart åtta månader. Hur go får man bli!!!???? Jag ville genast kidnappa dem båda två men insåg att då ligger jag nog inte så bra till som valpspekulant. Jag får snällt hålla tummarna för att löpet ska sätta igång och att det blir flera söta flickevalpar till sommaren!

Efter korvgrillning och prat runt elden svängde vi förbi Birdhunters på vägen hem och köpte på oss några nya dummies. Sigge o jag fick en snygg randig och en med "flärpar" på. Vi har oxå sagt till om några minidummies till närsöksträningen så jag hoppas vi får det snart! De är pyttesmå och söta och får plats i fickan. Perfekt!!

Nu har vi krupit ner i sängen och värmer våra frusna tår och tassar. Ikväll kommer Sanna och Zombie hit för Ghost Whisperer och sushi! Tack Sven, Marina och ni andra för ett härligt träningspass! Nu längtar vi massor till träningskvällarna börjar!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback