Supergoda scones

122621-88


Jag har blivit ombedd att dela med mej av lite nyttiga recept. Scones är kanske inte så nyttigt men vansinnigt gott!! Här är mitt favoritrecept som jag tagit från Nya Annas mat.

Scones
5 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 msk socker
2 tsk bakpulver
100 g kylskåpskallt smör
2 dl yoghurt

Värm ugnen till 225 grader. Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver i en bunke. Skär smöret i små kuber och blanda i mjölet. Det gör man lättast genom att "nypa" ihop det med fingrarna. Det ska fortfarande vara små smörbitar kvar så blanda snabbt och lite slarvigt. Häll i yoghurten och blanda ihop till en deg (fortfarande snabbt och slarvigt). Gör en stor kaka och gör trianglar i eller mindre bullar och grädda i ugnen, tar ca 10-15 minuter.

Det går självklart att byta ut mjölet mot dinkel eller att delvis byta ut mot grövre mjöl och istället för smör kan man använda margarin eller olja (blir inte lika gott). Istället för yoghurt kan man använda mjölk eller fil, men "min" variant tycker jag personligen är godast! :)

Servera till soppa eller te som en enkel kvällsmat eller servera med grädde och körsbärssylt mer som bakverk! Mums hursom!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback