Sök o annat i Smedby

Idag träffade vi Ivanna, Hanna och Sanna med vovvar för träning i skogen i Smedby. Planen var att köra lite sök, träna lite annat, bla uppletande och så fika lite!

Vi var väldigt ambitiösa och vallade upp en ruta i skogen, pulsade i snö upp till knäna. Sigge körde bara två skick, snön är djup och jobbig och jag ville göra lite annat oxå. Första gick kanoners, ut och in i räserfart och påviset oxå. Andra skicket klantade jag mej lite och ställde mej för långt till vänster och Sigge väjde för ett träd precis i början ännu mer till vänster och så blev de litte fel. Bara o kalla in och köra om igen och då gick det bättre. Har börjat skicka honom mer medvetet rakt in och jag tror han fattar det. Jag är noga med att figgarna får agera (klappa) och sen skickar jag med ungefär samma kommando som vid "linjetaget" i apporteringen, fast med andra armen (för o göra det komplicerat eller enkelt, jag vet inte riktigt... ;) ) Vi avslutade med ett miniskick och det gick klockrent. Skönt.

När Sigge inte såg (trodde jag mitt fån) slängde jag ut tre dummies i skogen (fast dom hamnade i diket mera..ehrm..) och de fick han hämta in innan fikadax. Det gjorde han helt ok men när han hittat en så har han lixom inte riktigt tid att komma in utan han ska pejla av lite först....grrr...inkallningssignal efter han hittat varje dummie och hjälper det inte att vara mer på så får vi väl bara köra en i taget tills han inte är sugen på att byta. Ett sånt oskick! ;)

Sen övade vi på "ut-signal" enligt Marinas recept vilket går kanon bra. Ibland får han springa på "ut" och ibland så kallar jag in honom och gör ett linjetag. Under tiden övade vi oxå stoppsignal och den var jag tvungen att testa så jag skickade honom ut på ett linjetag fastän inget låg där (man ska ju inte utmana ödet) och sen blåste jag stoppsignal innan han hann tappa fart och börja fundera. Han stannade på studs och tittade på mej! Kanon! Som belöning kastade jag en dummie åt honom. Jag vet, man ska inte chansa men jag var bara tvungen jue...

Avlämningarna gick kass idag (som vanligt) men jag låtsas inte om det och bara tar dummien och om det behöver tar en hand runt huvudet så han inte kan vicka det hit och dit. Istället fortsatte vi shejpa in det med klicker hemma.

Jag började med att låta honom sätta sig framför mig. Det har vi tränat på lite innan men idag kunde jag oxå vända mej från honom och få honom o verkligen söka upp min framsida och söka kontakt. Sedan tog jag fram en dummie och lät honom komma in med den. Till en början klickade jag så fort han kommit in med dummien och satt sig men sen började vänta med o klicka och klickade inte förrän jag fick ta dummien under kommandot tack. Sen övergick jag till att låta honom komma in med dummien, sätta sig och söka upp min hand och lägga dummien i den. Går hittills kanonbra. Ska köra en omgång till om ett tag, men nu MÅSTE jag nog tyvärr ta fram skolböckerna en stund. Finns inga mer ursäkter...eller....kanske lite te...nån som vill ha en kopp?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback