Snöträning!

Idag begav vi oss ut till vårt braiga ställe i Smedby för lite jaktträning med Sigge och Viggo. Sanna följde med som förste fotograf och dummiekastare. Vägen dit var plogad och fin, nemas problemas, och det är ju bra att veta till nästa gång. Jag vågade inte ta Corsan för den är ju mindre än snödrivorna just nu, men det hade gått finfint hit.

Sigge fick som vanligt (efter sitt tokfnatt när han kom ut ur bilen) gå fot fram till ängen. Han kämpade tappert men snön var nästan högre än honom på sina ställen så han skuttade fram som en känguru. Jag hade garanterat fått upp pulsen när vi kom fram. Väl framme tappade jag helt bort min plan men vi tränade lite på stanna-signal och ut-tecken mha övningen vi fick av Marina sist. Sigge var superduperhet och lite flamsig så efter det gjorde jag en liten närsöksövning. Lätt som en plätt i snön, kastade ut fem tennisbollar och Sigge fick under söksignal leta rätt på dem. Det gick superbra, vilken nos han har! Avlämningarna gick väl lite sisådär, han vill fortfarande komma in till sidan, så vi får nog jobba lite på dem vid sidan av.

Efter det fick Sanna ställa upp som kastare och kastade tre dummies på samma plats (taktiskt nog oxå längst ut av den upptrampade stig vi gjort när vi tränat utsignalen). En dummie hade han lite svårt att hitta så jag la på närsökssignalen och jag tror faktiskt han fattade När han var på väg in med den sista smög hon ut en stående dummie. Den råkade bli dold, men jag skickade Sigge på ett linjetag ändå och det satt som ett smäck. =)

Sen fick Sigge vila lite och jag kollade lite när Johanna o Viggo tränade. Jag agerade även lite boll/dummiekastare och för första gången på mycket mycket länge hörde jag Sigge pipa! USCH!! Hoppas inte det sitter i. Nu i efterhand ångrar jag att jag bara lät honom sitta kvar för jag tror faktiskt det blev lite för stressande för  honom. Jag kunde ju istället gått ifrån deras övning och gjort något med Sigge så han slapp sitta där och varva helt i onödan. Är superbra träning för honom annars men kanske inte så här efter två veckors husarrest.

Efter det så hade vi lite brottningsmatch i snön, man måste ju ställa upp som lekkompis när han inte får leka med Viggo ju. :) Sanna försökte få till en fin bild på Sigge i språng men jag vet ännu inte om det lyckades. Vi får se när bilderna laddats över till min dator! :)

Sigge hade det faktiskt väldigt jobbigt med snön. Inte det att det var supermycket utan mer att den fastnade i pälsen. Han sprang runt med hur många snöbollar som helst under magen och på benen. Vet inte hur man ska komma tillrätta med det problemet. Det sätter sig ju även i den kortare pälsen, framför allt det som är av det lite mer "luddiga" slaget.  När vi skulle åka tog det säkert en tio minuter för oss tre att pilla bort den mesta snön. Tur att Sigge är snäll, ha fann sig bra i att ligga där på rygg och bli pillad med.

In i bilen kom vi till slut, Sigge blev förpassad till Viggos lilla bur, men han la sig ner på en gång och då var det inte trångt alls! På vägen hem svängde vi inom Ica i Smedby och letade överallt efter mandelbiskvier för här skulle det ätas nyponsoppa med glass o just mandelbiskvier. Det var gott det!

Nu ska jag snart få kvällsmat av min älskling. Han har lagat ett nytt GI-recept från en god kokbok vi har, så jag återkommer med recept om det var gott! :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback