Trädgårdsträning

Vi är i Skoglunda nu så vi passade förut på att träna lite i trädgården. Stoppsignal och utsignal tränades på en linje och sen lite närsökssignalträning i en stor rishög. Stoppsignalen sitter fint, även uttecken, problemetär bara att han gärna tjuvstartar lite så det blev en del tragglande och fintande. Hehe

Närsökssignal är svårt, han vill gärna komma till mej och söka runt mina fötter så jag la ut i en stor rishög medan han tittade på och så stod jag nära och gav signal varvat med kommandot "sööök". Jag tror att poletten är på väg ner iaf, lite peppning efter signalen så fattar han (om man inte säger sök alltså).

Avlämningarna fungerade jättebra! Jag tänkte på att hålla händerna lågt och han sträcker fram så fint så, och så får han lite mjukostslick efter (när han gör rätt alltså). Ibland tuggade och rullade Sigge lite med dummien, samt att han vände bort huvudet nån gång, men då korrigerade jag och då lägger han av. Man måste nog köra nolltolerans på det...har velat fram o tillbaka om jag ska nonchalera tugget o se om det minskar av sig själv men...nä..ska vara hård på det ett tag. Jag är överlag riktigt nöjd med avlämningarna vilket var en av huvudfokuseringarna idag.

Fotgåendet är oxå på bättringsväg sen jag blivit mer konsekvent med att helt enkelt lyfta honom tillbaka i position om han fuskar. Nu kanske jag får lyfta en gång och sen korrigerar han sig själv åtminstone så det är ju på rätt väg. Han halkar inte fram lika mkt heller, men å andra sidan är det inga större störningar här på gården direkt....

I rishögen fanns visst lite kardborrar...dom fastnade i Sigges päls och innan jag hann ta bort dem städade han själv ner dem i magen. Nu mår Siggeman, trots en burk sparris, illa. :( Han tycker lite synd om sig själv och tänkte kura ihop sig under sängen men den var för låg så han fastnade halvvägs in. Livet är hårt! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback