Hallå igen!

Inte skrivit på ett tag...vi har ju varit en hel vecka i sommarstugan utan internet. Jag har faktiskt skrivit lite och sparat men alla bilder är inte inlagda i datorn så rapport kommer senare...

Igår insåg jag att det ju bara är två månader kvar ungefär till vi ska starta på prov, iiiiiihk! Superpanik!!! Vi har ju inte tränat mycket alls i sommar pga skadan. Kände att jag måste försöka strukturera upp lite så jag vet vad vi ska ta oss an, vad vi kan träna på egen hand och vad vi behöver få hjälp med. Åsikter och tips emottages tacksamt!

Jag har funderat lite på vilka moment som vi måste behärska för att inte göra bort oss totalt:

Fotgående
Stadga (inget knallande)
Snygga avlämningar och inlevereringar på land
...och från vatten
Kunna fixa en dubbelmarkering (ingår inte i nybörjarklass)
Ordentlig vilthantering
Ett fritt sök
Linjetag
Närsökssignal (efter linjetag som på provet vi såg i våras)
Stoppsignal
Passivitet

Fotgående måste övas på. Har en strategi och det är att träna på det sätt Birgitta lärde oss en stund varje dag. Dessutom måste jag bli supernoggrann NÄR vi tränar på att han går ordentligt och inte flaxar omkring. På med kopplet!!

Stadgan är jag inte så orolig för men jag tror att vi behöver prova att gå bakom en skytt som pangar lite så han är lite mer van...

Avlämningar och inlevereringar jobbar vi ju på och det börjar te sig hyfsat. Jag tror jag nöjer mej för tillfället med att han sätter sig bredvid istället för mitt framför. Vattenavlämningarna har ju oxå sett bra ut senaste tiden (innan skadan då) så vi får hoppas att trenden håller i sig.

Dubbelmarkeringar behöver han nog friska upp lite men det kan vänta till sist faktiskt.

Vilthanteringen jobbar vi ju på. Han behöver få träna på lite olika slags vilt men trenden går åt rätt håll. JAg ska komma ihåg att kräva samma som med dummies och inte överdriva berömmet så det inte blir en grej bara...

Söket hänger ju lite på kondisen men den MÅSTE vara bättre efter alla joggingturer med husse och alla simträningar med mej. Sen hänger det lite på hur han beter sig med viltet så han måste få prova på ett "riktigt sök" med både fågel o hårvilt.

Linjetagen ska nötas och nötas och nötas och nötas.....det är vårt närmaste projekt. Vi ska träna på att variera utgångspositionen och inte rusa framåt för fort (som jag gärna gör..)

På provet i våras behövdes det linjetag-stoppsignal-närsökssignal och det sitter INTE för oss. Sigge förknippar sök med att jamsa runt mina fötter fortfarande. Vet inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med det men jag tror jag överlåter träningen av det till någon bättre vetande lite senare. ;)

Stoppsignalen har de senaste gångerna jag provat i "kritiska lägen" funkat superbra så vi ska väl fortsätta försöka få in den i naturliga situationer när vi är ute i skogen o går bara. Senare kanske vi ska göra ett sånt sök och blåsa stopp (när inga mer dummies är ute) och sen kasta ut en som belöning.

Passiviteten är jag inte heller så orolig för, bara fotgåendet sitter ordentligt. När vi står still har jag tänkt att kliva ifrån honom en liten bit så han fattar att det inte är vi som ska jobba.

Okej....då var det lite uppstrukturerat. Första prioritet har fotgående, vilthantering och linjetag. Ut o öva!!

Kommentarer
Postat av: Lisa & Håkan

Åh så kul:-) Ni jobbar för start på jaktprov, otroligt roligt:-D Kommer hålla alla tassar vi bara kan här och hoppas att ni kommer ha riktigt roligt:) Här ska startas också, men Higgins får vänta tills vår/höst 2008 (han är ju bara 5,5 månad än). Pepper kommer att få mogna på till vår 2007 även om denna sommar fått henne att mogna mycket samt att husse gör otroligt fint jobb med henne. Härligt att det gick så fint med hans tassar:) Kram

2007-08-19 @ 01:13:13
Postat av: Lisa & Håkan

ang tidigare inlägg: "Pepper" så ska det vara våren 2008 förstås;)

2007-08-19 @ 01:15:28
Postat av: Tove

Tack Lisa och Håkan, många tassar behövs tror jag. Sigge å sin sida tror ju att han klarar sig själv, jag behöver bara skjutsa honom till provet...hehe...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback