Vi hade i alla fall tur med vädret..

Nädå, jag är nöjd med kvällens träning!! Idag har det ju både haglat och regnat men vi klarade oss med undantag för några enstaka skvätt. Ikväll hade båda slabradorerna med sig sina hussar och så var det Sigge och jag. Idag har jag grundat med cykeltur neråt stan och sen var vi på plats lite tidigare för att skärpa upp oss lite med fotgåendet. Tänk så mycket bättre och trevligare det går när man håller herr hund lite fyrkantigt och kort. Mycket lugnare fotgående och inget "krabbande" fram och tillbaka.

Sigge fick för första gången på länge göra ett fritt sök, och tendenserna är väl som vanligt..han vill gärna kolla av området lite grann och gärna byta på vägen in om han hittar nåt mer intressant. Har man Sigge inom synhåll kan man riktigt se hur djävulen och ängeln på varsin sida huvudet hetsar honom så han ska välja....munnen siktar på än den ena än den andra...oftast vinner ängeln och han kommer in med den rätta men idag var det visst den lede som vann för han bytte. Några tuggningar (det heter visst "omtag" på lydnadsspråk..*fniss*) blev det men ändå bättre än det brukar vara. Till Sigges fördel måste jag oxå säga att han faktiskt jobbar på jäkligt bra på söket! Dessutom går det visst att styra åt vilket håll han ska gå ut, hoppsan sa! ;)

Idag fick Sigge oxå för första gången springa ut på ett linjetag utan att han visste att det låg något därute. Han hade faktiskt bra fart en bra bit ut och när han stannade kom vi på att det faktiskt går att dirigera honom vidare! Hurra!! Coolt att Sigge vänder sig mot mej för hjälp och fattar vad jag menar!! :) Det kändes som dagens stora seger!

Inför lördag har jag inte tänkt öva på nåt speciellt moment, man vet ju aldrig vad som kommer hända då iaf, utan fokusera på detaljerna dvs avlämningar och fotgåendet. Tror det är dax för lite godisbyten med dummies igen för att få till villigare avlämningar.

Sigges matte har förresten skaffat sig en ny fin grön hundjacka och ett par nya trekkingbrallor. Byxorna är svarta och lite tunnare som både andas och stöter från sig vatten. Perfekt!! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback