Uppdatering av träningsplan...

Ja det känns nästan som att det är dax att kolla av hur vi ligger till nu och vilka våra nya mål är. Vissa kanske tycker våra framsteg är fåniga och små, men de har krävt en massa arbete!!

Fotgåendet behöver fortfarande förbättras, men på senaste tiden har jag i alla fall hittat medicinen. Inte så förvånande så är det precis samma kur som vanligt: Hålla honom kort och fyrkantigt. Det är en hel del jävlar anamma i Sigge och i hans linjer så det är massa hund att hålla reda på men det går bättre och bättre!

I koppel är det lugnt och fint som gäller, inget skuttande eller dragande. Lös så ska jag fokusera på att han inte fladdrar iväg varken framåt eller åt sidorna. Dessutom ska fokus vara med MEJ, inte med andra. Där måste jag våga säga ifrån, för han vet faktiskt vad som gäller och skärper sig när man säger till.

Stadgan är nog nästa grej som kommer bli jobbig för oss...på det senaste har han en gång knallat (gått på Marinas kommando till Dot) och det är INTE bra!! Fy fy både på mej och på Sigge. Dessutom har han börjat tjuvstarta ibland på handtecken utan att jag sagt kommandot. Jag hoppas det inte blir någon grej av det..för att förebygga ska jag tänka lite extra på att ibland ställa upp oss alternativt köra fyrkanten.

Avlämningarna börjar ju bli fina men igår på träningen tyckte jag han var lite mindre villig än vanligt att lämna ifrån sig så jag ska köra lite intensivt med godisbyte (ja..bara när han gör det perfekt såklart) ett par dagar. Tuggandet är oxå bättre men när han kommer upp i varv eller blir trött så kommer det nåt tugg då och då. Det är bara att vara på honom om det så kommer det nog bli bättre.

Det är ju en bit kvar till man kan kalla våra övningar för dirigering men häromdagen visade ju Sigge att han fattat vad linjetag betyder och oxå att jag kan skicka honom vidare utåt när han är vilsen. Superbra!! Det ska vi försöka bygga vidare på, men oxå fortsätta nöta och nöta på linjetagen. Vi måste oxå sätta in en stor stöt vid stoppsignalen för den har han börjat fuska med!!

Markerar gör han ju finfint, och jag tycker man märker hur det förbättras oxå ju mer rutin han får. Minnet är gott så länge han inte tillåts flamsa iväg och ta massa egna initiativ för då tappar han ju fokus...Hur vi ska jobba vidare där vet jag inte riktigt men jag tror att framstegen där är mycket beroende på hur lydnaden sitter...lugn och lyhörd hund grejar det mesta..

Sigge söker villigt och glatt och ger inte upp i första taget. Det som stoppar lite är tyvärr flåset, men det börjar bli bättre faktiskt. Problemen här har ju varit att han bytt dummies och förut mer att han fortsatte söka fastän han redan fått en och då ska han ju bara IN. Byter gör han fortfarande men man ser ju, som jag skrev igår, hur ängeln och djävulen bråkar med honom...ska fundera ut någon bra taktik för att överlista honom där tror jag....vanliga "lätta" övningar som att smyga ut en tre meter framför mej går han inte på....

Tjaa...har vi kommit nåt framåt? Tycker det är massa saker att peta på fortfarande, men ändå känns det som att vi är mil framåt!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback