Stjärnsigge!!

Idag hade visst Marina och Sven bestämt sig för att vara snälla och göra övningar som vi fick lyckas med! Hur det än var planerat så gick det i alla fall toppenbra. Vet inte hur stor betydelse cykelturen som Sigge och jag gjorde på eftermiddagen hade, men han var faktiskt lugnare ikväll (observera nu att lugn är relativt...han låter fortfarande som ett ånglok och springer som en krabba men han är lugnare!!! Och dessutom, han pep knappt nånting, Gud så skönt!!!

Idag hade jag i åtanke Anders Hallgrens ord om att "en hund som äter godis kan inte stressa" så jag var lite generösare med gottar till Sigge när vi var passiva, och jag tror faktiskt det hade sin effekt oxå. Tootsie och Sigge är förresten varandras totala motsatser..Sigge dundrar fram som ett ånglok medan Tootsie är så försynt o behaglig att se. Inte utan att man blir lite avis, men jag älskar ju Sigge och tycker han är enormt rolig att jobba med. Men, man kan ju alltid hoppas att nästa lilla guldklimp blir aaningens mindre ånglokslik!!

Idag började vi med en övning där vi la ut ett linjetag och sen tittade på en markering som Sven kastade. Första gången fick de hämta markeringen först medan vi gjorde tvärtom andra gången. Båda hundarna skötte sig perfekt (förutom att Sigge andra gången gjorde en ansats till att göra en lov för att kolla läget). Avlämningarna satt skitbra idag med, och jag tror det gjort en hel del för resten av vårt arbete. Vi gjorde om övningen på ett annat ställe där markeringen landade bakom en mur och linjetaget låg lite dolt och det gick oxå superbra. Sigge hade värsta drivet både ut och tillbaka! Skoj att se!!

Vi avslutade med att träna på stoppsignal. Sven stod en bit bort och kastade en markering rätt nära sig själv. Sedan skickade vi hunden och blåste stoppsignal ganska snart. När hunden stannat och satt sig skulle den som belöning få hämta in dummien. Sigge fattade galoppen med att stanna men istället för att springa ut så kom han in till mej. Det blev lite komplikationer i kommunikationen tror jag men vi redde ut det och när jag var snabbare med att skicka honom igen med ett UT-tecken så förstod han och Sven kastade samtidigt en andra markering som han tog. Sigge fick beröm för att han stannade så snabbt och bra så det är bara att öva vidare på.

Sen blev det lite taktiksnack om olika dirigeringsövningar osv och även Yippie fick chansen att jobba lite som "dummie" och visa lite övningar. Sist fick hon även hämta en dummie som låg lååångt bort mha dirigering. Dit har vi en bit att gå...=)

På vägen tillbaka fick hundarna umgås lite och Sigge skötte sig kanoners. Han är faktiskt mer intresserad av att kolla av områdena vi tränat på än att leka med tjejerna men lite bus hann han med. Superskönt att se honom leka så himla fint. Han hittade en låååång pinne som Tilda snabbt snodde, Sigge låg häpet kvar och tittade efter sin pinne...hihi...duktiga snälla goa hund!!  Vi kunde konstatera att Sigge ser mycket tryggare och lugnare ut nu när han umgås med hundarna än i början. Det känns så skönt!!! Jag trodde att senaste tidens dåliga händelser skulle lämna djupa spår i Sigge så att han kanske inte skulle våga lita på andra hundar igen men det går ju jättebra:)

Träningsmässigt så ska vi fortfarande träna på att inte träna samt jobba på kondisen. Samtidigt vill jag nu börja få in stoppsignalerna och skick åt sidorna lite bättre så det ska vi nog jobba lite på i helgen. Kanske ska jag använda plastskålar med godis i istället för dummies....men jag tror att jag istället ska hämta in en hel del själv eller låta Paul med Hugo i kopplet göra det..

Nu ska det bli en macka och snart kvällsmat för Sigge (fast det blir lite mindre ikväll för han fick ju en hel del på  träningen...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback