Goldenklubbens poängjakt i Trekanten

Idag var det då dax för vår "riktiga" tävlingsdebut. Resultaten är ju inte officiella men det är ju ändå "på riktigt" med domare och allt! Vi var på plats vid halv nio för att hjälpa till att fixa med det sista inför starten. Tiden bara flög fram för snart var det samling och vi körde igång.

Tävlingen var uppdelad på tre stationer, markeringar, sök och dirigering. Vi blev lottade att börja på söket och en taggad Sigge trippade fram. Han dundrade ut i skogen och kollade av heeeela området verkligen men jag tror han lämnat nosen hemma för dummies väntade jag förgäves på!! Pinsam start började jag just tänka när han äntligen hittade en som han kom in med. Ingen snygg inleverering eller avlämning men ändå. Försökte tänka på det jag lärt mej, att ta det lite lugnt och vara noggrann. Domaren hade sagt att det låg några på ängen så jag styrde ut Sigge där istället och där hittade han en ganska snabbt. Sedan blev det en stunds sånt "irrande" igen men han kom in av sig själv till slut, började ju bli trött. Med 40 sekunder kvar så skickade jag in honom i skogen till vänster och där hittade han en i ett dike. Hurra! Jag tyckte det var ganska pinsamt med bara tre men det var många fler hundar som oxå bara hittade tre eller tom ännu färre, dock hade ju öppen- och elithundarna kortare tid på sig. Dessutom var alla dummies poängsatta efter hur svårt till de låg och han hittade iaf en 15 poängare. Sigge fick en 4 och 25 poäng i upphittade dummies.

Kan inte låta bli att tycka att resultatet var sämre än vad vi borde kunnat fixa. Jag trodde ju vår starka gren skulle vara söket. Jag tror att det berodde på lite nervositet hos mej och att vi faktiskt inte är så rutinerade. Vi gör sällan stora sök och så här stort område har vi nog aldrig kört på. Jag tror oxå Sigge är en liten rackare som man bör ha koll på. Det är möjligt att han hade nos på dummies men tyckte att han gjort sitt jobb vad gäller dem när han sett dem, ingen aning...Dessutom rev han sig i tungan för han kom in och var lite blodig en gång, kanske blev han lite spak då.

Nästa station för oss var dirigeringen. Sven var domare där och gick före och pangade ett skott med bössan och sen blev vi anvisade en plats att utgå ifrån och en riktning att skicka mot. Linjetag är inte vår starka sida men jag försökte skicka honom med ett övertygande och peppande UT och det gick vägen!!! Han tvekade lite efter ett par meter men sen körde han på och jag kunde vissla närsök så han hittade en dummie. På vägen in tog han en krok, tror han ville kolla vad som hänt nere vid vattnet (öppen- och elitklasshundarna körde nämligen över vatten). Jag var skitnöjd även om avlämningen inte blev toppen såklart, poängen blev ändå en åtta.

Sista stationen för oss var markeringarna. Där var Paul kastare för dagen (och han fick beröm för att han kastade så bra, vilken tur för oss att vi har en sån bra husse!!). Vi valde enklaste graden där oxå så det blev två enkelmarkeringar, den första på land och den andra i vatten. Den på land grejade Sigge i ett nafs och den i vatten fick han jobba lite för att komma åt. Han kom upp på land lite för långt till vänster och sen var det svårt att ta sig dit men han fick den. Jag var beredd på att han skulle släppa så precis när han fick fäste under fötterna skrek jag HÅLL två gånger och tamejfasen - han släppte inte!!!!! Han skakade med den i munnen en gång men jag är ändå skitnöjd för jag stod långt bortifrån vattenkanten och han kom fram till mej utan att släppa eller börja fjanta även om tempot inte var det högsta. Domaren verkade nöjd med Sigge och tyckte han var en god markör, och vi fick en åtta! Jag var paff över att Sigge skötte sig så smidigt! Hurra!!

Sen fick man några övergripande poäng vad gäller apporteringen och allmän lydnad/fotgående/skottfasthet osv och där fick vi 5 och 7 . Det som drog ner där var nog främst avlämningarna, att han är lite hård i mun och sen att söket gick så kasst. Totalt med alla koefficienter fick vi 133 poäng. Vinnaren hade strax över 200 poäng och då hade han ju valt svårare övningar vilka gav högre koefficienter. Jag är nöjd även om vi inte presterade superbra. Jag tror att jag och de som är i min träningsgrupp var de minst rutinerade så jag känner mej skitnöjd med allt. Nu vet jag dessutom vad jag måste öva på..avlämningar och lydnad, dvs fotgående. Dessutom ska vi köra stenhårt med kondisen...cykla cykla cykla!!!

När jag var klar med mitt sprang jag runt och fotade lite för mitt "journalist-uppdrag" och sen hjälpte jag till att skriva protokoll och sånt. Både Paul och jag är röda i ansiktet, även om det inte var strålande sol så tog den nog ändå!! Nu väntar lite fika och sen plugga inför tentan på tisdag, och såklart pussa på Sigge.

Stort tack till Sven och Marina för en superbra fixad poängjakt!!
.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback