Dummiens återkomst..

..vitsigt värre! SM i dåliga skämt, here I come!!

Igår när vi var ute och tränade på att inte få jobba så la jag ut ett fritt sök bestående av sex dummies. Sex dummies var oxå antalet jag räknade till när jag sedan plockade in dem utan att minnas att jag ju slängde ut den vi gjort hållfast-övningar med..en stackars dummie låg alltså kvar helt ensam i Värsnäs över natten...

Idag fick vi alltså styra kosan mot Värsnäs igen och leta rätt på den. Jag funderade ett tag på att låta Sigge hämta den men det skulle ju vara en björntjänst. "Varsågod hund, gå nu ut på det sök vi tränade på att inte göra igår, så du verkligen förstår att det lönar sig att vänta för man får aaaalltid lön för mödan..." Jag kom fram till en kompromiss med mej själv, en borttappad dummie är faktiskt inte roligt och ganska onödigt så OM jag inte hittade den så skulle Sigge få gå runt i området typ "o rasta sig" så jag kunde hoppas på att han hittade den. Nu såg jag den visserligen på en gång, den låg där lite fin kamoflerad i gräset bara.

Sigge var faktiskt sansad idag, ja visst var han glad över att komma ut i naturen men han gick gärna fot och undrade vad vi skulle hitta på så jag passade på att göra en linjetagsövning. Fyra dummies kastades ut vid ett stenröse och sen fick han hämta en  i taget medan jag backade mellan gångerna (jag passade på att backa medan han var ute). Skitsnyggt jobbat av honom för inte en gång tvekade han. Sista gången tror jag faktiskt han sprang bara för jag ville det tills han fick röset i sikte och mindes igen. Man ser att han springer raskt och rakt framåt men har en liite frågande min tills han kommer på sig. Det är ju(/väl?) helt rätt!! Mycket bättre än övningen i onsdags då allt bara blev flamstrams och fel. =)

Det fick räcka med den enda övningen och sen fick han bara öva på att hålla fast medan jag gick ifrån honom eller när han gick fot. Det gick oxå jättebra, han släppte inte en enda gång! Avlämningarna är oxå så himla trevliga nu!! När jag märker att han blir mer "hagalen" så tar jag fram en godis och sen får han den när han lämnat (på kommando) i min hand.

Vi gick en sväng i skogen oxå och på vägen ut gjorde jag liknande som igår, la ut fyra dummies när Sigge tittade på och tog in dem själv på tillbakavägen. Usch, det är så jäkla läskigt att gå ensam i skogen när man inte känner stigarna. Inte det att jag är rädd för björnar och sånt (nog för att jag är det men det finns faktiskt inga i Värsnäs) utan för att jag har så taskigt lokalsinne. Vet inte hur många gånger jag gått med hjärtat i halsgropen och inte alls vetat var jag är!!! Nu vågade jag mej till och med på en liten stig jag inte sett förut och det gick det med, träning både för matte och hund idag med andra ord!!  Sigge fick springa fritt på stigen varvat med att gå fot vid sidan och det funkade kanon. Ibland tycker jag han kommer lite långt fram men om jag då gör några halter så rättar han sig själv bakåt varje gång jag stannar och efter några gånger så börjar han gå lite längre bak. Finemang!

Sen tog vi en liten bilrunda och köpte lite pysselsaker för här har det sedan tillverkats födelsedagspresent till mormor och påskpresent till mamma. Nu kan jag ju inte lägga upp bilder i bloggen för jag vet ju att mams läser ibland. Mormor vet jag inte....men hon är duktig på datorer iaf!! Hon kan både mejla och titta på bilder och spela patiens på datorn min mormor! Det kommer säker sluta med att jag lägger upp bilder ändå, jag är jätteusel med att hålla presenter hemliga!! Vet inte hur många gånger jag försagt mej eller inte kunnat hålla mej utan bara måstat ge presenten i förväg! Hehe..

Nä, nu är det dax att plocka undan lite saker på köksbänken för Paul ska visst göra grillspett och klyftpotatis med tzatsiki åt oss ikväll! Det är minsann till o vara lite bortskämd! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback