Vem har gett Sigge husdjur i näsan??

Eftersom Sigge nyst o andats lite konstigt när han vilat senaste tiden så ville jag kolla upp honom hos vetten. Var förresten länge sen nån gjorde en allmänkoll på honom så det var lika bra tyckte jag.

Veterinären kollade och lyssnade och klämde och kände och böjde på hela Sigge, som blängde misstänksamt hela tiden. Sigge fick beröm för han var så snäll att undersöka och matte fick ett recept. Troligtvis, men man kan inte säga säkert, så har han fått noskvalster och som följd av det en liten halsinfektion. Halsen såg lite irriterad ut och tonsillerna var lite svullna. Interceptor en gång i veckan i tre veckor och Vetrimoxin i tio dagar. Försvinner det inte så får vi gå tillbax igen och kolla vidare!

I övrigt var allt tiptop! Okej, vågen visade nåt (jaja..några) kg för mycket. Stora grabben väger över 31 kg och ändå ser han mycket smalare ut nu!!

Snälla vetten ringde senare på kvällen eftersom jag ringt tillbax och bett om råd. Då hade han läst på, och när Sigge fått andra tabletten ska det inte vara någon fara att leka med andra hundar (fast det ska han ju inte ändå) och om de som lekt med honom innan inte smittats så torde det inte vara nån större fara för dem.

Verkar inte heller vara nån fara att typ träna och sånt vanligt, men vi ska ta det liiite lugnare, mest för penicillinets skull. Smittan kommer ju antagligen från de hundar som lekt med Sigge så ni får väl hålla koll så dom inte nyser inåt och frustar och har sig!

Men, har de inte blivit smittade nu lär de inte blir det nu heller så ta det lugnt!!  Äldre hundar drabbas lättare än yngre hundar dessutom. Det är tydligen ca 20% av alla hundar som har noskvalster så det verkar vanligare än man tror!

*nys nys*


Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Krya på dej farbor sigge! Jag tror jag sluppit undan de små krypen, hickar bara men det har jag gjort sen jag var bebis, en dust av koliken säger matte o vetten// Viggo


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback