Träning i skogen, sök och budföring

Idag träffade vi Isa med matte och husse i skogen vid Norrliden. Innan de kom så tränade jag lite grann på att förhindra Sigge från att byta dummies, men det var ingen bra idé att börja med sånt exalterande.Sigge blev het på gröten!!

När de kom gick vi en bit in i skogen och testade lite budföring. Jag och Sigge gick en bit bort på stigen så Hanna var utom synhåll och sen skickade jag Sigge på kommandot "marsch". Första gången fick Hanna ropa på honom men sen for han iväg som en pil på en gång! Väl hos Hanna ville han inte gå därifrån så jag fick hojta lite på honom men då kom han tillbax iaf! Testade så några gånger, och det gjorde att Sigges värsta prill försvann. Skönt!!

Vi bytte så Isa fick köra lite och sen provade vi Sigge igen, men denna gång lite kortare avstånd. Det gick lite bättre när Sigge såg mej. Tror det handlar mycket om att få in rutinen. Blir perfekt övning för mej och Paul att göra tillsammans!

Dagens stora uppgift var att träna Isa och Sigge på första momenten i baklängeskedjningen. Isa fattade galoppen snabbt efter att få busa med figgen några gånger, greppade rullen och sprang till mej. Enda haken var att hon hellre lekte med rullen än med leksaken jag hade. Godis och mys visade sig vara bättre för tillfället!!

Sigge fick börja med det vi tränade på sist, nämligen att greppa rullen och springa ut på kommandot "visa var" och springa ut. Jag försvårade och lät honom vänta längre och sen fick han även gå några steg fot innan jag sa "visa var". Det gick ju klockrent, efter Isa tränat lite mer fick han prova på steg 3. Det innebär att jag lämnar Sigge hos figgen som räcker fram rullen varefter Sigge springer in och sätter sig hos mej med rullen i munnen och får påvisa. Det gick superbra det oxå. Missen vi gjorde var att jag totalt glömde bort att Sigge helst ska få rullen nere vid marken, men det får vi ta nästa gång. Dessutom vill Sigge väldigt gärna behålla rullen i munnen när han sprungit ut till figgen för påvis. Avlämningar måste jag träna massor på, helst i eftermiddag. Han förstod ju iaf helt vad som väntades av honom. Nån gång fick jag tjoa lite för att påminna honom om att komma hit, men jag är sååå nöjd!!!

Vi avslutade med ännu en budföringsövning för söta Isa och sen fick de busa lite grann. Nu ligger han blöt och nöjd och sover i hallen! Tack för en trevlig, men regnig förmiddag i skogen, Hanna, Marcus och Isa!!

Kommentarer
Postat av: Viggo

åå dumma matte å åka upp te norrköping... vill me budföra å leka med dej juh!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback