Tips på träning för att slippa "byten"

Som jag skrev i tidigare inlägget om eftermiddagens träning bytte Sigge dummies flera gånger vilket INTE är bra. Man skulle helst vara därute så att man kunde stoppa honom men det är ju lite svårt, går ju inte att trolla sig dit ut direkt. Istället fick jag ett bra tips av Thomas!!

Jag skickar ut Sigge på exempelvis en enkel markering, och medan han springer ut smyger jag försiktigt ut en dummie ca 3 meter ifrån mej mellan oss. På det viset måste Sigge springa förbi på vägen in med dummien han hämtat därute. Försöker han byta kan jag då snabbt agera och stoppa honom så han inte lyckas. Det viktiga är att han INTE lyckas byta för då förstärker man ju det felaktiga beteendet.

Ska absolut testa detta först av allt imorgonbitti. Tills jag är säker på att han inte byter får jag helt enkelt lägga ut en dummie i taget på linjetagsövningarna. Funderade på att lägga dem på en rak stig med 10 meters mellanrum, lite som den övning jag gjort, fastän bakvänd. Det dumma är ju då att han inte har samma "mål" när han ska hitta dummien, utan varje gång ska han förbi det område där förra dummien låg. Nä...det verkar inte alls som en bra idé när jag tänker efter!!! Får bli en i taget då!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback