Svinöpromenad

Efter att jag skjutsat Paul och en dator till jobbet åkte jag och Sigge till Svinö. Där stannade en farbror med sin bil samtidigt som jag och Sigge hoppades nog på söndagspromenad för han skuttade glatt fram till farbrorn. Han brukar faktiskt sällan springa fram till okända personer...som tur var blev han inte sur, utan visade sig ha en egen vovve i bagaget.

Sigge och jag knatade raskt iväg över bron och sen fick han lalla runt utan koppel. Ja, moralpoliser ;) jag vet att man inte får ha sin hund lös där, men han varken skäller, jagar eller driver upp vare sig fågel eller andra djur vilket vi fick bekräftelse på idag. Vi tog en extrasväng längs med vattnet på en liten stig och rätt som det var såg vi två rådjursbakar guppa iväg bara nåra meter framför Sigge. Jag kallade in honom och han kom UTAN att jaga. Känner mej faktiskt väldigt stolt över min hund som visat sig vara säker på både rådjur och harar/kaniner!!!!

Innan detta hände hann Sigge såklart först bada bara benen och efter tillåtelse hela sig. Testade att skicka ut honom från en liten kant för att se om han går ut på kommando trots att han inte gillar kanter och det gjorde han!! Bra!!! Vid badplatsen galopperade han före mej ända ut till stranden och satt sej sedan för att vänta på ett ok från matte! Sötnos där!!! Farbrorn som f ö hade en schnauser eller nåt liknande svart och ludet frågade om Sigge var en vinterbadare...och vad svarar man!? Han är ju en åretruntbadare, tror inte han tvekar när det är -25 och med dagens väder tycker jag faktiskt det är helt okej med ett dopp så länge han inte behöver stå still och bli kall sen. Har man en vattenhund så har man, då får man tåla lite skunklukt i bilen på vägen hem...

Efter bad och spring och lek satte vi på kopplet och tro det eller ej, Sigge gick perfekt "vardagsfot" hela vägen till bilen!!! Wohooo!!

Förresten, Sigge är inte ett dugg tjock längre. Visste väl att lite mer motion skulle göra susen! Nu får jag snart istället öka på fodret för han börjar bli nästan väl tunn. Vill inte ha honom FÖR tunn eftersom han ibland är kass i magen och magrar för det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback