Sökträning och skryt!!

Sökträningen ja, börjar nästan blir tradition att träna på helgen! Skoj!!! Idag var vi dock ett segt gäng som möttes upp på vanliga stället. Vi inledde med lite hundbus. Ollie är lite för nyfiken på Sigge så vi fick släppa dem i omgångar. Tror egentligen att de borde kunna funka om Sigge bara i lugn och ro fick lära känna Ollie och hur han beter sig, men jag vill inte riskera något. Så himla synd att de fick chansen att dundra ihop den där gången när jag var utomlands. Är ju inte bästa sättet att mötas mitt på ett fält efter träning och i full karula...kanske kan vi jobba lite på det framöver så att Sigge inte är så rädd. Precis när vi valt var vi skulle lägga vår ruta dök en svampplockartant upp bakom en liten gran och förstörde våra planer!

Johanna visade oss ett annat bra ställe så vi vallade rutan och sen körde vi! Det gick bra och jag tror alla hundägare är nöjda med sina hundar! Sigge skötte sig faktiskt jättebra. Enda lilla kruxet var att han en gång antagligen började bakspåra i Johannas väg ut til rutan fastän hon gått runt precis som Anna lärt oss! Antagligen var det för att Sigge såg när Johanna började gå ut, och hundar använder ju ögonen först om det går. Kallade in honom och Johanna fick agera igen och då var det raka vägen ut!

Idag fick Sigges figgar vara superduperroliga så att han har driv i vägen ut, och det har han verkligen nu! De får oxå markera en gång så han verkligen blir motiverad i att springa ut i full rulle. Jag hinner inte med över stock och sten och försöker släppa så fort Sigge verkar ha koll på var han ska så att jag inte bromsar honom för mycket. Okej, en gång hamnade vi på varsin sida av ett träd och då fick jag släppa för det... Caroline tipsade sist om att använda spårlina men då blir Siggen förvirrad och börjar spåra ut och det ska han ju inte göra. Ivanna sa att det finns nåt speciellt "påvisningskoppel" eller nåt sånt som är ett vanligt läderkoppel men lite längre. Får fundera på om det kan vara värt att införskaffa.

Förresten fungerar rullen bra. Måste ta tag i den där kedjningen igen så han kan börja ha den i halsbandet. Efter lite mer läsning luskade jag ut hur jag ska bete mej angående det där att han ska hålla rullen när jag säger visa var. Det är tydligen bara så man inte är säker på att hunden förstår att den bara får släppa rullen på kommando och det har han ju koll på så jag tror jag kan köra "på riktigt". Det innebär alltså "tack" och sen "visa var".

Funderar oxå på hur vi kan försvåra sökarbetet lite grann. Blir ju gärna samma grej gång efter gång och nu tror jag ändå att själva rutinen sitter. Vill inte börja med flera figgar samtidigt än. Har sett på tidigare träningar hur knasigt det kan bli om hunden inte är mogen för det, och jag vill inte stressa fram något.

Efter träningen släppte vi Sigge, Zombie och Viggo för en lekstund igen och det är verkligen ett nöje att se!! I början tyckte Sigge att smågrabbarna var lite läskiga när de båda två hängde på honom och vi bröt ofta leken efter en stund eller såg till så att bara en i taget brottades med Sigge. Han gick oxå undan mer och lekte för sig själv med en pinne eller nåt. Ju mer tiden går så tycker han det är roligare och roligare och nu kan han ha en hund hängandes i varje öra eller ligga på rygg med en hund ovanpå och en i halsen och bara tycka det är skoj!!

Klart det händer att han säger ifrån när leken blir för hårdhänt, men det är alltid på precis rätt nivå. När båda två grabbarna är med brukar han bara gå undan och leka för sig själv eller komma till matte för lite godis, men om det är bara en av dem och det blir lite jobbigt kan han gruffa ifrån, men jag har inte sett några som helst tendenser till att bli för hårdhänt, och jag tror heller inte det kommer hända. Zombie har ju hormonfrispel just nu och när Sigge märkte det i början tyckte han nog det var lite jobbigt och var noga med att tala om att det minsann är han som är störst men sen leker de superbra. Nu har han inte ens behovet av att säga till först utan leken funkar skitbra!!

Jag är SÅ stolt över min hund och önskar att de som tittat snett på honom och säger att han beter sig "oberäkneligt" fick se honom nu när han på bästa sätt leker med och fostrar sina kompisar. Tror inte att det kommer bli problem när någon av grabbarna blir större och han har ju faktiskt en killhundkompis sen förut som det funkar bra med!

På tisdag ska Johanna och jag ut till Birdhunters och träna apportering/jaktlydnad. Vi ska tydligen vara på samma marker som jaktprovet var. Skoj, och det var ju sååå fint där!! Ser verkligen fram emot träningen. Eftersom jag inte tränat apporteringen för instruktör på jättelänge (med undantag från förra året en gång) så ska det bli spännande att se hur Sigge funkar. Jag har en känsla av att han har mognat betydligt sen vi körde i Örebro och jag hoppas det stämmer!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback