Rapport från jaktträningen!!

Nu har vi precis kommit hem igen från Trekanten och en nyttig stund av träning. Puh! Tar mer än man tror på krafterna..ikväll ska vi på middag hos en indisk bekant till Paul. Hur i all världen ska jag hålla mej vaken!?

Det började iaf med att vi åkte fel. Jag kom inte ihåg var vi svängde in till jaktprovet så vi tog en liten sväng i grannskapet och sen fick vi vackert ringa Sven och Marina för att fråga om vägen.

Den sega soffpotatisen som sovit hela vägen ut i bilen vaknade med ett ryck, och när Sven dök upp med en väska full av härliga dummies och bollar blev Sigge som den vilde han egentligen är! Vi pratade lite och sen fick vi träna lite på att gå på ängen medan det kastades lite dummies och sånt. Sigge hade noll koll på matte och all fokus på Sven. Grr...så bra var mitt ledarskap!!

Vi enades iaf om att jag inte på långa vägar har för mycket ledarskap på Sigge, tvärtom så "pekar han finger" åt mej, enligt Sven! Hehe...Som jag skrev tidigare är ju aptiten väldigt god igen i samband med foderbytet, så jag kan nog sluta oroa mej helt över att jag är för dominant mot Siggusen...

Vi testade på några markeringar, ett linjetag, lite sökarbete och stoppsignal med visselpipan. Pipan är något vi verkligen måste börja jobba med. Den är oumbärlig om man ska hålla på med jakt!

Markeringarna gick ganska bra, Sigge ville första gången springa in till Sven istället för mej men andra gången var jag snabbare och kallade in honom. Han springer i ett (ganska stort) U runt mej och sätter sig fint men vill INTE lämna ifrån sig dummien till mig utan vrider och vänder på huvudet åt alla håll. Han släpper när jag säger "tack" men vill inte att jag tar tag i den. Det måste vi jobba på!!

Jag missförstod lite hur jag skulle lägga dummien vid linjetaget men Sigge agerade iaf rätt. Jag skickade honom lite fel däremot..måste hålla armen still och helt rätt riktad för att han ska få en chans att lära sig. Vi har fått lite tips om hur vi kan jobba, antingen som idag, när vi gick runt ett "snår" och skulle släppa den på tillbakavägen, på en stig och skicka tillbax, eller kasta ut ett gäng dummies inom ett mindre område och sen skicka honom på det flera gånger och backa ca 10 meter mellan gångerna.

Sökarbetet gick oxå bra, om man ser utifrån hur Sigge jobbar. Han förvånade mej genom att gå ut så långt, vilket annars brukar vara hans problem. Mitt arbete däremot kändes rätt usligt. Jag visar honom väldigt dåligt vad han ska göra, och jag ska träna på att ge honom tydliga signaler så att han kan skilja på närsök och "vanligt" sök. Några gånger började han nämligen leta godis både i träd och på marken..ops..När vi flyttade oss några meter åt sidan och jag skickade igen sökte han sig utåt fint igen!!

Visselpipan då till sist, jag trodde Sigge faktiskt hajat det där med stoppsignal, men han verkade faktiskt tolka det mer som inkallning. Även där har jag fått lite tips om hur jag kan träna. Ska vissla, se så han stannar till och kasta en boll eller något BAKOM honom så han söker sig utåt istället. Tror inte det kommer bli några större problem för han kunde det ju faktiskt förut...

Summa summarium så känns det som att jag måste skärpa till mej och bli lite mer fyrkantig och se till så Sigge kan gå fritt följ och fot i koppel ordentligt utan att skutta omkring och vara fokuserad på alla andra utom mej. Nog för att han är mycket mycket mer taggad när det kommer fram dummies och så, men lydnaden och lyhördheten ska ju sitta som smäck ändå!! Lustigt ändå vad olika referensramar folk har. På jea-helgen så pratades det om att mitt ledarskap var för "högt" och nu kändes det heeelt tvärtom. Kanske beror det på att man ställer högre krav på hunden när det gäller jakt än när det gäller vanligt arbete...

Jag är iaf jättenöjd med dagens träning! Även om det på ett sätt känns lite surt att tvingas erkänna för sig själv att ens ledarskap inte riktigt räcker till så är det oerhört nyttigt!! Dessutom är Sigge mycket lugnare och mer lätthanterlig nu än han var för två år sedan!! Det är viktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback