Promenad-träning och annat!

Idag fick vi ett rop på msn från Johanna och Viggo som ville ut på "vuxenpromenad"! Sigge spetsade öronen när jackfickan fylldes med godis, och visst hördes det ett litet klonk från en klicker oxå! Jippi!!

Tror han blev lite förvåning när han bara fick rasta sig lite grann lös härute på gräsmattan och kopplet sen åkte på. Nästan på en gång började träningen. Vi mötte en ståtlig svart labradorhane med grånad nos, och med klicker och godis passerade vi förbi med allra bästa kontakt! Tror ägaren minsann log lite åt den spralliga gyllene vännen som hoppade vid min sida!!

Borta vid Perstorpsvägen mötte vi upp Johanna och Viggo, och såg även en annan hundägare med hund som är nya i Husse. Våra glada gula höll sig på ena sidan vägen och hon på den andra så vi hejade bara!
Vi styrde kosan mot Skälby gård och tränade på att gå fint både med och utan koppel. En befrielse när Sigges koppel åkte av, tyckte nog både han och jag. Vi jobbar ju främst mot ett bra fotgående i jaktlydnaden. Idag såg vi ankor och hörde tuppar som gal (spännande ljud minsann).

På väg ner på gatan igen spanade Sigge in nåt i buskarna. Eftersom han satte sig och frågade om lov så tyckte jag att han kunde få kolla in läget. Jag såg ingenting, men antog att det kanske var en extra rolig pinne eller en kvarglömd boll. Döm om min förvåning när Sigge (som mer eller mindre hade tråcklat sig in i en buske) får sig ett kattfräs!!! Ops, sa jag och kallade in Sigge igen. Det gick jättefint och sen satt han en bit ifrån och tittade medan jag och johanna kollade in vad det var för katt.

Vi träffade oxå på lilla hunden Gösta som tydligen är kompis med Viggo, och hans trevliga farbror-husse. Jag sa till att Sigge inte får hälsa på hundar han inte känner och aldrig i koppel, och farbrorn bara log och sa, jaha....ja men han har ju de rätta signalerna nu! (Sigge satt fint och ville gärna hälsa på farbrorns hund). Så tog han tillbax sin lilla hund och vi gick vidare. Tänk så skönt om alla var så och att folk bara kunde acceptera att man inte vill låta sin hund hälsa på alla möjliga andra hundar!


Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Gösta me husse är ett riktigt guldpar =) Väldigt skötn för lilla mörkrädda mej å stanna å prata med dem på kvällisen för då hinner viggo göra sina behov å vi kan sedda lunka hem igen =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback