Linjetag och fritt följ

Idag var jag ute i Norrliden så jag passade på att träna Sigge lite grann på de stigarna som finns där. Han fick börja med att rasta av sig och springa av värsta prillet och sen fick han gå fot vid sidan lös. Ett par tillsägningar när han fladdrade iväg framåt gjorde honom mer "stabil". Tror inte han vet riktigt vad han ska göra av sig själv när jag stannar så det tjafsade vi inte om. Kommenderade bara sitt när han inte satte sig.

Linjetag: Jag la ut fyra dummies när Sigge såg på och sen gick vi vidare en liten bit på stigen. Vi vände oss om och jag satte mej vid hans sida, riktade in handen (och nosen då) rakt mot dummiesarna längs stigen och skickade med "Ut" och en stilla (!) hand. Första och andra skicket gick jättebra (vi avancerade lite längre bort från apporterna för varje skick) men sen var det som att han glömde var de låg. Första omgången tvekade han och kom in till min sida igen efter några meter men då gick jag ut, visade dummiesarna och sen in igen. Sen gick vi några meter närmre och jag skickade honom. Klockrent! Andra omgången gick det bättre, men fortf blir han lite tveksam efter två. Han sprang då rakt ut nästan ändå fram men sen började han söka på sidan om stigen så jag kallade in honom igen. Kortade ner avstånden och var noga med att han skulle se dummisarna hela tiden (stod lite på en höjd) och tredje omgången gick jättebra! Då tog jag bara tre apporter. 
 

Idag var han inte alls lika tramsig med att släppa ifrån sig dummiesarna. Jag sökte hans ögonkontakt och berömde massa när han tittade och tog dummien snabbt med kommandot "tack". Super!! Kändes som att han gärna lämnade dem till mej! Han höll heller inte på och bytade dummies ute på stigen...jätteskönt!!!

Vägen tillbax till bilen fick han gå fot ungefär halva vägen, och jämfört med igår...en helt annan hund!!! Visst hamnar han lite långt fram ibland men inte alls det där tramset! Det är bara att träna på. Ska jobba på lite "footwork" också under veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback