I skogen med Sanna och Zombie

I eftermiddags haffade jag Sanna på msn när hon dök upp och vi stack ut i skogen vid Smedby tillsammans för lite hundlek och träning. Vi stannade vid en ny plats idag, en ganska liten skogsväg som gick rakt in i skogen. Perfekt för lite linjetag tänkte jag och tog med mej fyra dummies.

Grabbarna fick busa lite först, och de sprang och brottades och hängde i varandras nackskinn. Tycker att Sigge blir säkrare och tryggare med småkillarna för varje gång. Det händer allt mer sällan att man måste hålla koll och hjälpa dem att bryta leken när Sigge tröttnat och vill vara ifred. Tror att de där gruffen främst uppstår med hundar han inte känner så väl, toleransen är mycket lägre då!

På tillbakavägen övade jag lite på linjetag. Jag gick fram en bit på stigen tillsammans med Sigge, satte honom och kastade ut fyra dummies på ett ställe och sen backade vi en bit. Jag skickade och Sigge sprang rakt ut, tog en dummie och kom tillbax. En gång sprang han ut åt sidan vid skicket, tror inte han var riktigt fokuserad och såg heller inte dummiesarna, men jag kallade bara in och skickade igen och han sprang spikrakt. Dessutom hände det två gånger att han bytte dummie vilket INTE är bra. Vid korrigering skärper han till sej och springer in igen.

Tror att han börjar fatta nu att linjetaget betyder rakt ut! Ska traggla vidare så att det blir rutin för honom att springa rakt ut vid kommandot "Sigge, ut!" Ska kanske testa att köra bara en dummie eller två i taget så att han blir lika frestad att byta. Konstigt nog har han inte alls hållt på något med byten på sista tiden och jag vill inte ha det bekymret idag. Tror det räcker med att bara vara rask och kalla in honom så han inte börjar fundera, men jag vill inte chansa. En liten figurant i skuggan bredvid som kan hjälpa till är ju oxå bra..men då kan man inte träna ensam.....hmmm

Positivt idag var att avlämningarna inte alls var lika tramsiga! Jag försöker ta dummien ganska snabbt medan han fortf tittar på mej, backar lite samtidigt som jag säger tack, och berömmer massor när han tittar och lämnar den ifrån sig villigt! Han har börjat lägga upp tassarna lite igen, men jag säger bara "nej" lite kort och tar ner dem. Försöker inte göra en stor grej av det utan bara undvika att han får upp dem.

Medan Sanna och Zombie hade en liten diskussion testade vi oxå lite mer på stoppsignal. Jag la ut en dummie, skickade ut honom som vid en vanlig markering och visslade efter ungefär halva vägen. När han vände sig om kastade jag en dummie och berömde massor. Försökte kasta den bortanför Sigge men va fasen...jag är inte så himla bra på det där kastandet. Testade en gång att låta honom ta dummien som redan låg ute men han tog sig en liten sväng åt sidan i skogen först..

Sigge fattar men flera gånger struntade han bara i min signal och rusade fram till den andra dummien, ve och fasa!! Där lärde jag mej att jag nog måste ha någon som står därute och kan hindra honom från att lyckas belöna sig själv för sitt bus!!

När Sigge var färdigtränad jobbade vi lite med Zombie. Jag fick äran att hålla kopplet och testade att gå lite "tigergång" med honom. Då gick jag fram och tillbax med kort koppel på stigen, några meter åt varje håll bara. Först stretade han och gjorde sina skutt åt sidorna och framåt (hur kan den där lilla hunden ha flera meter långa ben!!?? :) ) men efter en liten stund började han istället gå långsamt och fundera på vad den där tanten i andra änden av kopplet egentligen höll på med. Snart kom oxå det jag väntat på, han tittade upp på mej! Beröm och en liten godis och så fortsatte vi så. Snart gick han och tittade på mej nästan hela tiden och blev lite lugnare faktiskt! Skoj när Siggemetoderna funkar även på andra hundar!!

Jag visade oxå hur jag brukar göra med Sigge när han är sprallig och inte lyssnar, dvs säga kommando (som han bombis kan) en gång och om han inte lyssnar inte ge massa chanser utan säga nej, och oxå mena det! Hoppas Sanna inte tycker jag var för hård mot lillskrutten, men jag tror inte det! :) Zombie är iaf jätterolig att jobba med, och fattar galoppen snabbt! Det är en hund som Sanna kommer ha massa skoj med, men precis som Sigge är det massa hästkrafter i honom! :) Skoja om att jag blir ännu mer sugen på en liten valping nurå!!!

Sigge och jag tränade oxå idag på att gå fot, och nu är det baske mej skärpning som gäller, och det funkar oxå. Han går faktiskt rätt lugnt vid sidan, och inte alls lika skuttigt eller långt ifrån som förut. Visst får jag säga till ibland men han är mer följsam och det känns bra!! Tror nästan att det var den biten som Sven tyckte briste mest hos oss, och vi ska jobba stenhårt för att det ska fungera!!!

Inkallningen med pipa verkar oxå fungera bra. Tror att klickerträningen gjorde att Sigge är jättepositivt inställd till att komma när jag visslar, men ibland är det bra jobbigt när man har en valping som baaara vill leka när matte kallar!! :) Söta Sigge!!!

Nu är det myskväller för oss som gäller! Sigges mage verkar förresten inte alls tagit stryk av hans lilla fest, han har inte ens haft diarré, fantastiskt!!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback