Hemma för vård av hund

länsad magnussons


Igår var jag hemma hos Caroline som tränar oss i Husse. Vi hade teorikväll och diskuterade massa olika saker, vilket var intressant och trevligt! Vi pratade bland annat om hundar som förstör saker hemma, och jag sa att jag "eliminerat" alla saker som Sigge kunde förstöra och få tag i osv men DET skulle jag inte gjort. Väl hemma möttes jag av en väääääldigt skyldig och skamsen hund i hallen. Upptäckte en uppäten provpåse av RC, vilket inte är så farligt. I vardagsrummet gjorde jag den bittra erfarenheten att man inte ska glömma att stänga Sigges kista.....på golvet stod en nästan uppäten kartong med Magnussons (800g från början och vi hade tagit några deciliter för träning).

Sigges mage var ganska spänd och han pustade lite när jag klämde på den. Han slickade, smaskade och svalde hela tiden vilket är ett säkert tecken på att han mår illa. En ynklig hund sökte stöd i mattes armar, han tycker verkligen det är jättejobbigt att må illa. Vi tog en sväng på gräsmattan och Sigge hetsåt gräs och försökte kräkas men det kom inget direkt. Vi gick in och där kom två stora gräsnystan men bara en ynka matkula. Han var orolig och vankade antingen mot dörren eller sökte stöd hos matte. Fick ligga i soffan mellan oss och då var han ganska lugn. Så fort vi gick ut med honom glufsade han i sig gräs som en hungrig häst!

Under kvällen ringde jag Strömsholm. Det är det enda sjukhuset jag känner till dit man kan ringa under jourtid utan att det kostar extra. Det kostar 150 spänn att ringa till jourtelefonen på Läckeby och man kan inte ens ringa till Kalmar djursjukhus. Helt SJUKT!!! På Strömsholm så rekommenderade de bara att vänta och ta bort vattnet, och verkade inte speciellt bekymrade. Alternativet var att ringa jourvet här och låta honom får apomorfin så han fick kräkas. Hade det inte varit jourtid så hade jag definitivt åkt in till Kalmar djursjukhus, men nu hade han inte ätit så mycket att det var någon större fara egentligen, mest bara synd om honom...

Vi var ute två gånger inatt, ena gången jag och andra gången Paul. Båda gångerna kissade han och försökte äta gräs, samt att han slickade på den våta asfalten som en tok!! Hjälpte inte ens att jag sa till, och jag ville faktiskt inte bli arg på honom heller när han faktiskt bara följde sina instinkter och var jättejättetörstig. Vi hade ju ställt undan vattenskålen (som redan var urdrucken) för att maten inte skulle riskera att svälla mer i magen och han fick lite grann i taget under natten.

Imorse ringde jag till jobbet och sa att jag inte kunde komma, ville inte lämna Sigge ensam utifall att han skulle bli sämre. Vid niotiden kräktes han oxå gräs igen, så jag var glad att jag var hemma. Dessutom var han rätt trött. Han reagerade varken när Paul gick upp i morse eller kom hem för lunch. När Paul sätter nyckeln i dörren brukar han alltid rusa ut som en galning och välkomna honom...

En annan "lustig" grej var att även katten hade kräkts inatt. En liten mysig spya låg och väntade på köksbordet imorse...Det var bara kattmat i den och jag tror nog det händer ibland, men annars så är det NÅGON som brukar städa innan vi hinner märka det.

På morgonen har vi varit ute på gården och Sigge har bajsat sina vanliga tre gånger. Tror han kommer bli lite dålig i magen senare...såg lite "slemlager" som tecken på det. Han undersökte iaf kaninhålet som vanligt och efteråt fick han ca 10 kulor i några deciliter vatten. Nu ligger han i sovrummet och sover på vårt överkast som ramlat ner på golvet...hmm...inte tillåtet i vanliga fall, men man måste ju skämma bort en sjukling.

söt sjukling


En söt sjukling med en smutsfläck i pannan...


Nu ska jag försöka städa lite här. Är ju snart helg!! Fattar inte att tiden går så fort!!

Ps. Tror ni att Sigge blivit inspirerad av sin faster
Happy (kolla under aktuellt)? Tur att det gått bra för båda våra vovvar!!! Tänk att man alltid ska behöva oroa sig för glupska retrievers!! Det är inte första gången Sigge glufsat i sig något så han blivit dålig (1 kg ost, 1 kg levergodis, okänd mängd kattmat, bröddeg....listan kan göras lång och minsta lilla miss från matte upptäcks genast!!)

Kommentarer
Postat av: Johanna och Viggo

Viggo: Sigge då hur orkade du, eller ja vi är ju retrivers.. jag åt mattes soppa för ett tag sen men det var så snålt med det så jag blev bara lagom mätt =)

Postat av: Johanna och Viggo

Krya på dej!

2006-11-16 @ 14:18:33
URL: http://vovvenviggo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback