Dummies och flygande afganer!

Sigge blir alltid helt prillig på appellplan! När det värsta lagt sig gick iaf fotgåendet rätt okej. Det var ju betydligt bättre än ute hos Birdhunters men rumpan svänger ut! Hellre en utsvängd rumpa än att han springer iväg iaf!!

När vi skulle träna avlämningar blev Sigge superduperglad. Yes! Dummies!! Han hämtade glatt och engagerat, annat än på köksmattan det. Avlämningsträningen gick faktiskt bättre ute så det får vi nog fortsätta med.

Rätt som det var ropade Johanna på mej så jag precis hann upptäcka att ett svart yrväder kom flygandes mot oss. En av afganerna från kursen längre bort på planen hade smitit från sin husse och skulle hälsa på Sigge. Precis ett sånt tillfälle när Sigge skulle kunna bli aprädd och bråk kan uppstå, så jag grabbade snabbt tag i Sigges nackskinn på båda sidor om huvudet och hade hans huvud in i min famn. Då kunde jag parera undan den andra hunden genom att ryta till åt den och sen ta ett steg mot den när jag var emellan Sigge och honom. Som tur var sprang han då iväg igen, kissade nonchalant på hindret, och sent omsider fick hans husse tag på honom igen.

Jag är jättestolt över Sigge som inte ens spände sig när hunden rusade fram och sen nosade honom i rumpan. Han släppte inte ens dummien utan bara tog det lugnt och lät mej fixa allt. Skönt!!!!!!! Tror att träningen med Viggo och Zombie gett resultat.

Kommentarer
Postat av: Nilla & labbar

En av mina hundar kan lätt bli lite låg om man gör viss momentträning (typ avlämningar) inne. Då funkar det bättre utomhus, som med din hund. :)

Postat av: Tove & Sigge

Nilla: Aha..ja, det är kanske därför han beter sig lite oengagerat. Ute söker han nu ögonkontakt men jag kan inte räcka fram handen än, då viker han fortfarande undan huvudet...försöker än så länge bara förlänga tiden han tittar. Får nog sätta mej ner och ta en funderare till på hur det kan lösas.

2006-12-01 @ 15:42:11
URL: http://toflan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback