Avlämningsshejping!

Som jag tidigare nämnt har Sigge och jag fått problem med avlämningarna, eller så är det bara så att jag uppmärksammat det mer nu. Det gäller både i söket och i apporteringen. Sigge kommer in fint, svänger runt mej och sätter sig vid sidan. Jag sträcker fram handen mot dummien....och vips vrider Sigge bort huvudet! Det blir som en hel liten yogaövning för Sigges nacke om jag har otur. Snart kan han snurra varvet runt som en uggla!!

Har funderat på hur jag ska träna och provat att sträcka fram handen, men genast bli passiv och grymta lite när han vrider på huvudet. Funkar sisådär...dessutom är det roligare att få fram att han VILL avlämna, eller bjuda mej dummien som det heter..

Har funderat på det där med klicker, men inte vetat hur jag ska göra. Men idag fick jag lite msn-coaching av
Anna och nu är vi på g minsann!!!

Så här gjorde vi: Jag gav Sigge en dummie med kommandot "håll" och han tog den snällt. När han tittade upp på mej klickade jag och räckte fram en gotte. Då släppte han apporten och tog gotten och jag passade på att ta dummien. När vi gjort så ett par gånger släppte han den först rakt ner, och sen en gång över axeln, med ett litet fint "kast"! Då började jag istället slänga iväg dummien nån meter bort på golvet. När Sigge tog den backade jag lite så han kom mot mej. Klick när han tittade, beröm och godis!!

Gjorde bara tre omgångar med 10 gottis i varje och sista omgången drog jag ut lite på tiden. Han blir lätt lite flamsig när det gäller dummies och jag vill inte att han ska balla ur och börja leka istället...om han börjar leka med dummien ska jag ta den och bara göra om (ytterligare tips från Anna)

Nästa mål blir att kunna dra ut på tiden mer och mer och sedan ska jag börja sträcka fram handen medan han fortsätter att bjuda!

Det här blir kanoners!!! SUPERTACK för hjälpen Anna!!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback