God Jul!!

Nu är julafton över och det har varit juldag i 16 minuter. Känns som att det varit en lång dag. Var det verkligen imorse vi åkte till kyrkan? Syster och jag brukar åka till Hagakyrkan och gå på deras julbön. I år var oxå Paul med, mysigt! Det var ganska lättsamt och mycket sång. Roligt att träffa alla gamla vänner, många har jag inte träffat sen förra julafton...

Efter kyrkan gick vi upp till mormor för dopp i grytan. Mums..systrarna och jag fick som vanligt paket av mormor, en röd julduk. Pyssliga tanter!! Paul fick oxå paket, en chokladtomte, hihi..

Hem, packa ihop julklapparna och sen iväg till Elgskogen där kusinerna bor. Tittade på Kalle och väntade in resten av släkten. Farmor parkerades på en stol bredvid mej så jag tror jag berättat för henne vilka är minst 25 gånger. Oj oj...tur hon inte minns hur glömsk hon är! ;) Blev lite ledsen när hon först sa att jag minsann inte var ett av hennes barnbarn, men sen kände hon igen mej och började prata om Kalmar och ställde de vanliga frågorna. Hon berättade oxå om när hon gick på stan med lillasyster och de skulle gå på banken...den får vi höra varje gång vi träffar henne. :)


122621-56

122621-57


Efter att några av kusinerna försvunnit iväg till "pannrummet" så ringde tomten på dörren. Två små blyga kusiner fick öppna dörren och fick varsitt piratskepp och massa mer paket. Tydligen hade även jag varit snäll för jag fick oxå julklappar av tomten! :) När tomten gått gick vi in i vardagsrummet och hämtade in alla andra julklappar. Hej och hå, många paket blev det!! Jag fick stryka lite grejer på min önskelista nu förut. Tomten hade med sig underställ, trådlös mus till datorn, pyjamas, raggsockar och lite annat. Lite pengar fick jag oxå, kan komma väl till pass nu när vi ska bort/hem till Irland. Av Paul fick jag ett jättesött guldhalsband med en berlock med en svart sten. Tack älskling!


122621-58


Tror mina presenter uppskattades oxå, Paul sa att han skulle laga mer mat nu. Inget jag klagar över inte!!! ;) Hoppas på mer sushi iom att han fick en kockkniv men även en filékniv!!

När alla klappar var öppnade blev det julmat i långa banor. Mums! Gröt till efterrätt, men jag fick inte mandeln, rackarns oxå!!

Vid det här laget var jag väääldigt trött. Någon annan som var trött var Sigge. Han har skött sig jättebra hela dagen och kvällen. Han har mest legat still och tagit det lugnt. Varit ute och kollat läget när det ringt på dörren eller skramlat i köket, men ändå mest varit lugn och stilla. Sigge är inte så van vid småbarn men han struntade mest i dem hela kvällen. Dock tyckte han att de var ganska jobbiga när de sprang omkring och skrek och busade.

En av storkusinerna stod och gosade med Sigge när en lillkusin kom farande och Sigge sa ifrån! (Han morrade till. Lillkusinen sa att "hunden bet mej", men vi såg inget märke och han fick inte ont  eller blev ledsen så Sigge kanske sträckte fram huvudet eller tog om armen löst. Tror kusinen kanske är lite dramatisk sen brorsan blev biten av en annan hund).

Blev väldigt förvånad när det hände eftersom han aldrig säger ifrån mot människor annars. Han har tvärtom ganska stor tolerans även när han inte gillar vad de gör, ex hos vetten. Tror inte Sigge riktigt ser barn som "människor", de är i vilket fall "lägre i rang" än honom...dessutom så tror jag gårdagens minne om Hugos "överfall" fanns kvar i hans huvud, Var ju precis samma situation, Sigge fick gos och nån annan kom oväntat fram.

Ja, jag vet inte...svårt det där. Vill varken överdriva eller förringa situationen. Sigge har ju redan sitt rykte som "monster", lätt att man läser in mer än som finns i varje liten grej som händer, fastän det i själva verket är en normal reaktion. Samtidigt vill jag ju inte bara nonchalera det eftersom han faktiskt visat tydligt att han har en hög skärpa...men han är ju ändå fyra. Hade han varit "aggro" mot folk borde det synts innan..tror bara han börjar bli lite gubbe som tycker det ska vara lugn och ro.

Sigge brukar ju gilla liv och folk och fest men småbarn är han som sagt inte van vid. Det grämer mej lite att jag inte såg tidigare att han tyckte det var så jobbigt, jag borde ju räddat honom... Nästa gång det är barn med får han stanna hemma eller vara ifred bakom kompostgaller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback